POLO Architects wint Jo Crepain prijs 2019

voor Innovatief Architectenbureau ≥ 10 medewerkers

Persbericht  12/06/2019

Op 6 juni zijn de winnaars van de Jo Crepain Prijzen 2019 bekendgemaakt in de oude Brouwerij Lamot in Mechelen. B-ILD uit Brussel wint de Prijs voor Beloftevol Startend Architectenbureau. DMOA ging met de prijs voor Innovatief Architectenbureau tot en met 10 medewerkers aan de haal. Bij de kantoren met meer dan 10 medewerkers was POLO Architects aan het feest. De Carrièreprijs was voor STRAMIEN.

“Zelden hebben we zoveel inspirerende voorbeelden van goed gerunde architectenbureaus met verfrissende ideeën ontdekt als in deze editie”, aldus juryvoorzitter Kati Lamens.

Jo Crepain Prijs 2019 voor Innovatief Architectenbureau ≥ 10 medewerkers: POLO Architects

Kan een bureau met de meeste kilometers op de teller en de meeste medewerkers aan boord ook het innovatiefst zijn? Dit bureau, in 2015 doelbewust van naam veranderd van ‘Poponcini & Lootens’ naar ‘POLO Architects’, bewijst dat het kan. Ondertussen 100 man groot, werkte het bureau de voorbije jaren hard aan een transformatie van de interne organisatie. Het creëerde teams van telkens 10 à 12 medewerkers met centraal in die structuur POLO LABS, dat verantwoordelijk is voor de haalbaarheidsstudies, de wedstrijden, het ontwerpend onderzoek en de link met de academische wereld. Dit gekoppeld aan het engagement en de duidelijke visie op de toekomst van het beroep van de architect als ruimtelijk strateeg, maken van POLO Architects een terechte winnaar in deze categorie.

De andere genomineerden in deze categorie zijn OYO Architects uit Gent en B-architecten uit Antwerpen.

bredere strategie

Met de Jo Crepain Prijzen bekroont NAV al sinds 2013 architect-ondernemers die professionaliteit en innovatie koppelen aan engagement voor de maatschappij en de eigen sector. Op de erelijst staan Robbrecht en Daem architecten, OMGEVING (OM/AR architecten), Coussée & Goris, Callebaut-Architecten en denc!-studio. De winnaars nemen een LAPETYL mee naar huis, een trofee ontworpen door Belgisch beeldend kunstenaar Nick Ervinck. Voor de editie van 2019 zetten de volgende partners hun schouders onder dit initiatief: main partner Wienerberger, ARCH@WORK, Febelarch, Liantis, Renson, Reynaers, Velux Commercial en Niko en media partners Dimension, Elma Multimedia, het Vlaams Architectuurinstituut en Architectura.be.

Het initiatief van NAV kadert in een brede strategie van diverse projecten die het ontplooit om architectenondernemingen meer economische slagkracht te geven, zoals Lerende Netwerken en Kick Off Days for Architects en de managementopleidingen bij Vitruvius Academy. Daarnaast wil NAV aandacht vragen voor de voortrekkersrol die architecten opnemen om maatschappelijke uitdagingen te beantwoorden zoals de klimaatopwarming, mobiliteit, het nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen...

www.jocrepainprijzen.be

download PERSTEKST POLO Architects wint Jo Crepain prijs 2019

Tim Van Wichelen

OVER POLO Architects

Het duo Mauro Poponcini & Patrick Lootens is uitgegroeid tot een architectenbureau met meer dan 100 medewerkers die werken vanuit ateliers in Antwerpen en Brussel aan opdrachten in heel België en daarbuiten.

Een bureau voor stedenbouw, architectuur & interieur met veel kennis, bouw-kunde en ervaring maar vooral een prachtig collectief van multidisciplinaire medewerkers waar ontwerpkracht, creativiteit en reflectie de boventoon voeren.

POLO Architects is een amalgaam: een creatief vat vol tegenstrijdigheden, waarin zowel grote projecten (commercieel, privaat, publiek) een plaats hebben alsook de (kleine) uitzonderingen.

Graag bewijst POLO Architects zich: opnieuw, samen, anders. Het vooruitzicht is prikkelend.

An DE DYCKER

graphic designer
PR & communication coordinator

add@polo-architects.be

Tavernierkaai 2 bus 28
B 2000 Antwerpen

POLO Architects Pers voorbehouden voor journalisten.
Ter ondersteuning van publicaties stelt POLO Architects persteksten en beelden onder voorwaarden beschikbaar aan pers en media. Gebruik voor andere doeleinden is niet toegelaten.

POLO Architects gebruikt de gegevens enkel om u een digitale nieuwsbrief te sturen. Uw gegevens worden met respect behandeld en niet voor andere doeleinden gebruikt.

U kunt zich op elk moment uitschrijven, via een link onderaan elke nieuwsbrief die u van ons ontvangt, of door contact op te nemen via info@polo-architects.be.

Meer Pers

Rode Kruis Zuienkerke

nieuwbouw hotel voor vakantie zonder beperkingen

Persbericht 26/03/2019
In welke mate kan architectuur bijdragen aan de gezondheid van haar gebruikers? POLO Architects gaat in haar onderzoek verder dan hoge architectonische kwaliteit met een sterke detaillering en materialisering. Andere ontwerpkeuzes leiden tot een vernieuwende ruimtelijke vertaling van het zorgconcept.

UZ Leuven opent polikliniek van de toekomst

400 consultatieruimtes - 1 miljoen bezoekers per jaar

Persbericht 14/12/2018
UZ Leuven en de K.U. Leuven bouwen samen aan de Health Sciences Campus Gasthuisberg. Met de voltooiing van het nieuw Ambulant Centrum is het ziekenhuis klaar voor de stijgende ambulante patiëntenzorg.

start verkoop project Minerve Edegem

nieuwbouw appartementen & woningen

Persbericht 04/12/2018
Met de start van de verkoop van het project Minerve wordt een nieuwe fase ingezet in de herontwikkeling van de verlaten Agfa-Gevaert bedrijfssite gelegen naast Fort V te Edegem tot een duurzaam, gemengd woonproject met een groen karakter.

De skyline van het Eilandje voorgoed hertekend

1000 nieuwe bewoners voor de Cadixwijk

Persbericht 14/11/2016
De eerste bewoners hebben hun intrek genomen in het nieuwe bouwblok ‘Cadiz’ aan het Kattendijkdok. Het gebouw, een ontwerp van POLO Architects en META architectuurbureau, vormt samen met het aansluitende (nog te realiseren) Wijkplein Cadix een nieuw referentiepunt van de herontwikkelde Cadixwijk in Antwerpen.